Vývoj soukromého školství po roce 1989

 


6. dubna 2011

Vývoj soukromého školství po roce 1989


Jako každá oblast ani školství neuniklo po roce 1989 pozornosti soukromých investorů. I když do něj nevtrhli s takovou razancí jako do těch ostatních, soukromým zřizovatelům se podařilo do českého systému školství zapojit a výrazně jej ovlivnit. Jejich vliv výraznější a patrnější čím vyšší je stupeň školské soustavy. Jak se tedy soukromému školství podařilo v průběhu posledních 20 let proniknout do českého vzdělávacího systému, to bylo obsahem včerejší tiskové konference. Celá tisková konference byla připravena ve spolupráci s Ústavem pro informace ve vzdělávání (ÚIV).

„Zvýšený zájem o terciární vzdělávání je patrný zejména v posledních letech. Počet vysokoškolských studentů se mezi roky 2000 a 2010 zdvojnásobil a v aktuálním akademickém roce studuje v České republice téměř 400 tisíc vysokoškoláků“, uvedla Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ a bývalá rektorka Ústecké univerzity.

Počet studentů soukromých VŠ vzrostl za posledních 10 let 28x
První soukromé vysoké školy se objevují po roce 1989. V roce 2000 bylo možné studovat na 8 soukromých a 23 veřejných VŠ. V průběhu posledních 10 let se počet soukromých VŠ zvýšil více než 5x a celkem jich je v ČR registrováno 44. Počet veřejných VŠ vzrostl pouze nepatrně na 26. Obrovský nárůst zaznamenal počet studentů soukromých vysokých škol. Za sledované období se jejich počet zvýšil 28x na 57,4 tisíc vysokoškoláků v roce 2010.

Klesá podíl počtu studentů soukromých VOŠ
Od roku 1996/97 roste pozvolna počet soukromých i veřejných vyšších odborných škol. Dvě třetiny všech VOŠ jsou veřejné, 27 % má soukromého zřizovatele a pouze 7 % je církevních. V posledních pěti letech se počet studujících na soukromých VOŠ snižuje. Aktuálně se jedná o 25 % z celkového počtu studentů, v roce 1996/97 přitom studovala na soukromých VOŠ celá jedna třetina všech studentů.

Podíl žáků soukromých středních škol je dlouhodobě pod 15 %
První střední soukromé školy vznikly ve školním roce 1991/92 a jejich žáci představovali pouhé 1 % všech středoškoláků. V roce 1995/96 se podíl žáků soukromých SŠ zvýšil na 13 %. Po následujících nepatrných výkyvech se tento podíl v posledních 5 letech ustálil na 14 %. Žáci soukromých středních škol dávají přednost oborům ukončených maturitní zkouškou. Na soukromých školách jsou nejvíce navštěvovány obory ekonomické a hotelové. Žáci veřejných škol studují častěji technické obory a na gymnáziích. Církevní školy se soustředí výhradně na gymnázia a pedagogiku, učitelství a sociální péči.

Počty soukromých MŠ a ZŠ jsou nízké
Soukromé mateřské a základní školy vznikaly ihned počátkem 90. let. Jejich počty jsou ovšem ve srovnání s veřejnými mateřskými školami nepatrné. Počty dětí a žáků na soukromých mateřských a základních školách sice v posledních letech rostou, jejich podíl na celkovém počtu nedosahuje v aktuálním školním roce ani 2 %.

Vyšší průměrné platy jsou ve veřejném školství
Mzdy učitelů v uplynulých 10 letech rostly mírně rychlejším tempem než celková průměrná mzda v ČR. Mzdy na veřejných školách jsou mírně vyšší než na školách soukromých, dynamika jejich růstu je naopak nižší. Nejhůře jsou placeni učitelé na soukromých MŠ, jejichž platy nedosahují úrovně průměrné mzdy v ČR. Nejvyšší mzdy mají vysokoškolští pedagogové. Z důvodu absence údajů za soukromé VŠ není ovšem možné porovnání platů ve veřejných a soukromých vysokých školách.


Kontaktní osoby:
Oddělení statistiky vzdělávání, zdravotnictví,
kultury a sociálního zabezpečení
PhDr. Jaroslav Novák, CSc.
Tel. 274 052 931
E-mail: jaroslav.novak@czso.cz
Odbor vnější komunikace
Ing. Tomáš Chrámecký
Tel.: 274 052 765
Mobil: 737 280 892
E-mail: tomas.chramecky@czso.cz


  • ČSÚ TZ školství 110406.doc